S-märket blev en viktig del i kommunikationen när svenska Empire började vända sig direkt till konsument med sin perkolator.

I Sverige dricker vi 161liter kaffe per invånare och år. Det motsvarar tre och en halv kopp kaffe* per person varje dag och det är bara i Finland som det dricks ännu mer. Trots alla italienska och amerikanska kaffebarer och espressokaffets frammarsch är det ändå fortfarande en slät kopp svart kaffe som dricks allra mest i hem och på arbetsplatser runt om i landet.

– Vill man ha en svart kopp kaffe som är välbryggd och varm finns det inget som slår en perkolator, säger Ulf Bork, marknadschef på Empire AB, som sedan 1997 sålt just perkolatorer under det egna varumärket C3. 

Tricket, enligt Ulf Bork, är att perkolatorn har ett separat varmhållningselement med lägre effekt än själva bryggningselementet, vilket gör att kaffet hålls lagom varmt och smakar nybryggt länge. 

Empire arbetar med försäljning och distribution av ett antal varumärken inom ljud, hem- och hushåll och hårvård. Under det egna varumärket C3 saluför man perkolatorer, brödrostar och andra små hushållsapparater. 

– Perkolatorn är det allt började med och stommen i C3-sortimentet, säger Ulf Bork. 

Produkterna designas i Sverige och tillverkas i Kina. Just perkolatorer säljs mest i Sverige, men även en del i övriga Norden, Tyskland och Baltikum. Marknaden för perkolatorer har, trots den hårdnande konkurrensen från espressobryggare och annat, hållit sig relativt konstant under de senaste tio åren.

– Vi ser att det finns en stadig kundstock som tycker om den här produkten, säger Ulf Bork. Samtidigt arbetar vi hårt för att bredda vår marknad.

En viktigt led i det arbetet är att från att tidigare endast ha marknadsfört produkterna mot återförsäljarledet, har Empire börjat marknadsföra sin perkolator direkt mot konsument. C3:s klassiska rostfria perkolator har under hösten synts både i tv-reklam och i olika livsstilsmagasin. 

– I vår kommunikation är god design, funktion och hög kvalitet ledord, säger Ulf Bork. Dessutom ville vi gärna ha med en oberoende kvalitetsstämpel som intygar det. 

Därför finns S-märket från Intertek med i både tv-reklamen och annonserna för perkolatorn. 

Perkolatorn från C3 har varit S-märkt länge och Empire samarbetar med Intertek även på andra områden. Till exempel har Empire tagit hjälp av Interteks konsulter inom kemi, hälsa och miljö för att se till att man har all dokumentation i ordning för att visa att man följer lagstiftningen på kemikalieområdet – REACH och RoHS och även reglerna för livsmedelskontakt. Företaget har också ett samarbete med Intertek i Hongkong och Kina. 

Men med S-märket är det lite speciellt. 

– För oss står S-märket för certifierad kvalitet, säger Ulf Bork. Och det vill vi förmedla vidare till konsumenterna. 


* Källa Kaffeinformation/SCB, en kopp motsvarar 7,5gram kaffe/0,125 l vätska 

 

aqua line

Så funkar en perkolator

En perkolator brygger kaffe genom en metod som kallas perkolation. Perkolation betyder ”långsam rörelse av vätska (i det här fallet vatten) genom lager av poröst material (i det här fallet kaffe)” En perkolator består av en behållare där vattnet kokas upp och en behållare i toppen på maskinen där man lägger malet kaffe. Vattnet strömmar via ett rör runt i perkolatorn och genom kaffet upprepade gånger tills vattnet når koktemperatur varefter temperaturen reduceras av en termostat (eller strömmen bryts manuellt på enklare modeller) så att perkolationen upphör.

 
aqua line

 

Se reklamfilmen med Empires perkolator här.

 

Läs mer om S-märket