Svenska Lab.gruppens produkter förstärker världsartister som U2 och Madonna. Med Interteks ETL-märke har företagets väg till den amerikanska marknaden varit spikrak.
Lab.gruppens historia börjar i en hemmaverkstad i Kungsbacka utanför Göteborg. Två teknikintresserade tonåringar byggde ett mixerbord som väckte intresse i det lokala musiklivet. Mer än 30 år senare hjälper företagets förstärkare både världsartister och pubrockare att höras.
– Vi konstruerar och tillverkar förstärkare för professionellt bruk, säger Mats Leo Persson, Approval Engineer på Lab.gruppen. Våra kunder är dels de företag som hyr ut ljudutrustning till artister, både stora och små, dels hotell, flygplatser och arenor som har ett internt högtalarsystem.
Kunderna finns över hela världen, men speciellt USA är en viktig marknad. När kunderna i USA började ställa krav på märkning av produkterna för 15-20 år sedan vände sig Lab.gruppen till Intertek, mycket på grund av den relativa närheten till provningslabbet.
– För oss är det en stor fördel att det mesta av provningen kan ske i Kista, säger Mats Leo Persson. Dessutom har Intertek kompetens inom inte bara Nordamerika, utan de flesta marknaden där vi verkar. Det blir väldigt smidigt för oss.
En annan viktig faktor är snabb service.
– Vi har ofta behov av snabba besked om vi till exempel kan använda en viss komponent eller om det skett förändringar i reglerna, säger Mats Leo Persson. Hos Intertek får vi alltid snabba svar.