Få bättre lönsamhet och mer arbetsglädje.

Att aktivt och seriöst arbeta med arbetsmiljö på samma sätt som kvalitet och miljö har många fördelar: trivsel, engagemang, trygghet och arbetsglädje. Saker som i sin tur främjar en högre produktivitet och en bättre ekonomi.

Välkommen till en utbildning som ger dig grunderna i Arbetsmiljöledning. Det finns över 2000 krav i lagstiftningen-här är utbildningen som hjälper dig och din organisation att komma igång med ert arbete. Utbildningen riktar sig även till de som kommit igång och behöver en skjuts i ert fortsatta arbete. Utbildningen ger en god förståelse för vad ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär och hur det framgångsrikt kan integreras i verksamheten och på så sätt skapa högre engagemang och bättre lönsamhet.

Under dagarna tolkar vi kraven i ISO 45001, f.d OSHAS 18001. Det finns inget krav på att din organisation är certifierad. Vi visar praktiska exempel och diskuterar hur ett effektivt arbetsmiljöledningssystem kan byggas. Du får exempel på tillämpning av ISO standarden, relevant lagstiftning, riskbedömningar och hur en tydlig arbetsmiljödelegering kan utformas.  Under utbildningen får du ta del av exempel på tekniska, organisatoriska och administrativa lösningar och exempel på program för beteendebaserad hälsa och säkerhet.

Du har efter utbildningen en god bild av vad som krävs inom arbetsmiljöområdet och vad det innebär att leva upp till lagstiftningens och standardens krav samt hur arbetsmiljö kan integreras med de andra ISO-systemen. Vi går igenom alla arbetsmiljöområden inklusive organisatoriska/sociala, kemiska, biologiska och fysiska som t ex. ergonomi.

Ur programmet

  • Riskhantering - metoder för riskbedömning
  • Syfte och mål med arbetsmiljölagstiftningen
  • Vad säger arbetsmiljölagstiftningen om ansvar, tolkning och utvärdering av efterlevnad
  • Vems är ansvaret -  chef, arbetsmiljö/EHS-chef eller EHS-koordinator?
  • Konkreta exempel med verkliga case från olika typer av verksamheter som t ex:
    • Tillämpning av arbetsmiljölagstiftningen och ISO standarden
    • Riskbedömningar - och de viktigaste faktorerna att beakta
    • Hur en tydlig arbetsmiljödelegering kan utformas
    • Goda tekniska, organisatoriska och administrativa lösningar
  • Diskussioner

Målet med utbildningen

  • Ge kunskap, verktyg och metoder att komma igång med och-/eller utveckla ert befintliga  ledningssystem för arbetsmiljö
  • Förklara varför och hur man gör riskbedömningar
  • Ge en beskrivning av hur man integrera arbetsmiljö med miljö- och kvalitetsledningssystem på arbetsplatsen

För vem?

Utbildningen vänder sig till dig som ansvarar för arbetsmiljön. Du kan till exempel vara: chef, arbetsmiljö/EHS/SHM-chef eller EHS/SHM-koordinator, skyddsombud, representant från Företagshälsovård med arbetsmiljöcertifierade kunder, HR-chef (som samordnar/leder arbetsmiljöarbetet). Kursen lämpar sig även för dig som är är intresserad av att få veta mer om ämnet även om du inte har någon av ovanstående roller.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs

Kommande tillfällen

29 jan. 2025

Tid: 09:00 - 16:00

Plats: Online

Längd: 1 dag

Pris: 6 900 kr (exkl. moms)

Boka

05 mars 2025

Tid: 09:00 - 16:00

Plats: Online

Längd: 1 dag

Pris: 6 900 kr (exkl. moms)

Boka

15 maj 2025

Tid: 09:00 - 16:00

Plats: Online

Längd: 1 dag

Pris: 6 900 kr (exkl. moms)

Boka

Observera:

Intertek arbetar under strikta krav på oberoende, opartiskhet och integritet. Läs mer om hur vi jobbar här: https://www.intertek.se/om-oss/oberoende-opartiskhet-integritet/

Contact Intertek

Frågor eller funderingar?